Sådan startede jeg en kunde-lavine med én mail

Sådan startede jeg en kunde-lavine med én mail

I sidste blogindlæg gik jeg i dybden med, hvor betydningsfuld hver eneste nok så lille bitte kontakt med potentielle kunder kan være – det jeg kalder et ‘mini-møde’.  For ingen af os investerer i ydelser hos en person, som vi ikke har opbygget en vis relation med, og som vi dermed føler vi kender, kan lide og har tillid til. Den relation opbygges over tid via det, vi deler ud af os selv og vores viden på hjemmesider, i nyhedsbreve, blogindlæg, mails, foredrag, afklaringssessioner, podcasts, interviews, videoer, webinars, opslag på sociale medier, til netværksmøder, på messer osv. osv. Og derfor er det vigtigt, at du baner vejen for, at så mange mini-møder SOM OVERHOVEDET MULIGT kan finde sted.   I sidste blogindlæg gav jeg flere eksempler på mini-møder, som kan have store effekter på dit kundeflow – men som mange helt overser. I dette blogindlæg vil jeg vise dig, hvordan jeg tjente langt over 100.000 kr. på én mail – ét mini-møde – som startede en kunde-lavine, som jeg slet ikke havde set komme, da jeg sendte mailen afsted. En strategi også du kan tage i brug med det samme: Jeg har nu igennem 4 år kørt mit store Mentorforløb ‘Succes Systemet’, og hvert år har jeg udbudt én gratis plads på holdet til en person, som virkeligt gerne vil med på forløbet, men som bare ikke kan klare det økonomisk (i år var holdet overtegnet, så da kunne jeg ikke tilbyde det). Hver gang har jeg fået overvældende mange (mellem 40 og 70) meget rørende mails med ‘ansøgninger’ til den gratis plads på forløbet. De første to år nøjedes jeg med at ærgre mig over, at jeg...
Undervurderer du, hvor meget hvert eneste berøringspunkt med en potentiel kunde er værd?

Undervurderer du, hvor meget hvert eneste berøringspunkt med en potentiel kunde er værd?

Det gør de fleste – og det er ganske fatalt for deres kundetiltrækning. Det kan være en hård nyser at starte op som selvstændig, og sidde dag efter dag og spejde forgæves efter kunder – eller i det mindste bare henvendelser fra potentielle kunder, som viser interesse for dig og dine ydelser. Bare et eller andet der signalerer, at du er på rette vej med dit firma, og at forandringens vinde snart blæser! Men der er faktisk mange ting, du kan gøre for at tiltrække potentielle kunder, som med tiden kan blive regulære kunder.   Nogle siger det kræver mindst 7 berøringer – som jeg plejer at kalde ‘mini-møder’ –  at opbygge en relation, andre siger at det nu om dage kræver minimum 20! Det er sådan set underordnet – og varierer også fra kunde til kunde. Det, der er vigtigt for dig og din kundetiltrækning at vide, er, at det tager TID for dine potentielle klienter at opbygge kendskab, sympati og tillid nok til, at de booker sig til en ydelse hos dig. Hvad mener jeg helt nøjagtigt med et ‘mini-møde’?   Jeg mener kontakt af en eller anden art mellem dig og en potentiel kunde. Alle mini-møder knytter bånd mellem dig og kunden, og gør det realistisk at kunden rækker ud efter dig for alvor og investerer i din hjælp. Mini-møder kan f.eks. være at:   – læse et opslag, du har skrevet på sociale medier, og måske like, dele eller kommentere opslaget – besøge din hjemmeside – falde over din folder et sted – læse et eller flere blogindlæg eller tilmelde sig dit nyhedsbrev – downloade din freebie, e-bog eller...
Hvad er det et nyhedsbrev kan?

Hvad er det et nyhedsbrev kan?

Har du oplevet en potentiel klient sige, at det er fantastisk, det du laver, og at hun helt sikkert vil vende tilbage til dig, når hun er klar, er flyttet, har fået tid, råd, overskud – whatever?    – Og så møder du hende tilfældigt 5 mdr. senere, hvor hun begejstret fortæller dig, at hun er i gang med et spændende forløb hos XYZ = din nærmeste konkurrent!   Øv da også! Hvorfor blev din konkurrent valgt frem for dig? Med meget stor sandsynlighed fordi hun holdt kontakten ved lige med Jeres fælles potentielle klient. Så da klienten var klar til at gå videre med et forløb, valgte hun den, der stod klarest på hendes indre skærm, hende som hun havde modtaget 10 nyhedsbreve fra igennem de sidste 5 måneder og som derigennem havde virket både dygtig og troværdig. Syntes hun ikke om dig og din faglige tilgang, mente hun det ikke, da hun sagde at hun hjertens gerne ville investere i et forløb hos dig?  JO!   Du var bare ikke top of mind hos hende, da hun var klar til at tage skridtet. Det er kernen i det et nyhedsbrev kan. Et nyhedsbrevs læserskare består ikke udelukkende af personer, som er klar til at købe noget on the spot. Tværtimod kan du forvente, at omkring 2-3% af dine læsere booker dig på et givent tidspunkt, hvor du slår et salg op. De andre har ikke behovet for dine ydelser lige nu, ved ikke at de har behovet endnu, eller er ikke klar til at gøre noget ved deres behov lige nu. Men NÅR de er klar til at tage skridtet...
Få nu den dato i kalenderen!

Få nu den dato i kalenderen!

  Der er ingenting – INGENTING – der med ét slag udrydder din tendens til at udskyde de ting, du ved, du burde få gjort, for at synliggøre, markedsføre og tiltrække nye klienter, som at have en dato på plads. En dato, du har meldt ud til din målgruppe, som de skriver i kalenderen og glæder sig til – hvad enten det er et stort arrangement eller et mindre, om det er et nyt produkt, et webinar, et kursus, en workshop eller et forløb, om det er online eller offline, og om det er gratis eller kræver betaling. Jeg melder altid en dato ud som noget af det allerførste.    Faktisk allerede som trin nummer 3 ud af de mange trin, som oprettelsen af et nyt arrangement eller produkt består af! Først beslutter jeg mig for, hvad mit arrangement eller mit nye produkt overordnet set skal handle om; hvad temaet er. Dernæst laver jeg et meget groft udkast til indholdet, bare de overordnede ideer i punktopstilling, samt giver det en kundetiltrækkende titel. Og så melder jeg ud til min målgruppe, at den og den dato afholder jeg det og det webinar, oplæg, kursus, forløb – eller hvad det nu måtte være. Og jeg lover dig for, at når tilmeldingerne begynder at tikke ind, skal jeg nok få numsen i sædet og få stykket indholdet sammen, fordi jeg således har forpligtet mig til at aflevere den vare, som deltagerne har tilmeldt sig og evt. betalt for.  Efterhånden som jeg arbejder på materialet, bliver det mere og mere konkret, og det betyder, at jeg kan markedsføre det mere og mere konkret,...
Vil du være selvstændig med succes – eller vil du ikke?

Vil du være selvstændig med succes – eller vil du ikke?

Jeg gik engang i terapi hos Walther Kempler (ja, manden bag Kempler Instituttet, himself). Mens jeg sad og klagede min nød over et eller andet, formentligt noget med ikke at udvikle mig nok, ikke flytte mig nok fra A til B eller lignende, så sagde han: ”Ved du hvad, du sidder hele tiden og siger, nu løber jeg sgu hjemmefra, men du ender hver gang med at løbe rundt og rundt om blokken, fordi din mor har forbudt dig at krydse den befærdede vej”. Den  sved! For VILLE jeg eller ville jeg IKKE, længere var den sådan set ikke for ham.   Og det er i samme provokerende og kærlige ånd, jeg gerne vil spørge dig: Sælger du dine ydelser eller kører du en forretning?   Mystisk spørgsmål, tænker du måske – for det er vel det samme? Er det? Prøv at tænke lidt over det.   Hvad hvis jeg spørger på denne måde:  Hvad er forskellen på at sælge dine ydelser til de kunder, der dukker op, og på at køre en forretning, som du løbende udvikler, hvor du arbejder på din fremtidige indtjening, og hvor du bruger tid på at sætte dig ind i emner som markedsføring, kommunikation, produktudvikling og salg?   Sælger du så dine ydelser eller kører du en forretning?   Er du som behandlere er flest, så bruger du glad og gerne tid og penge på at dygtiggøre dig indenfor dit fag, fordi du synes det både er relevant og interessant. Mens det kræver overvindelse at bruge tid og penge på at lære at drive din forretning mod succes. Det er bare hulens svært, for ikke at sige...