Derfor kan du IKKE leve af at være selvstændig coach, terapeut eller behandler

Derfor kan du IKKE leve af at være selvstændig coach, terapeut eller behandler

 

Eeeej, hvor en træls overskrift, når man lige har færdiggjort sin uddannelse til coach, terapeut eller alternativ behandler og er ved at starte sin drømmepraksis op!

 

Ja, det var for at fange din opmærksomhed.

 

I det følgende vil jeg nuancere udsagnet lidt, men jeg står ved essensen i det. Selv om det kan være noget så irriterende at høre.

Faktisk vil jeg gå så vidt som til at sige, at det at være selvstændig coach ikke er en business. Eller selvstændig terapeut. Eller alternativ behandler.

Ligesom det at være pædagog ikke er en business i sig selv. Eller underviser. Eller antropolog. Eller tømrer.

 

For coaching, terapi og alternativ behandling er færdigheder.

Det er ikke businesses som sådan.

 

Masser (masser og masser) af dygtige mennesker med års erhvervserfaring bag sig, kaster sig passionerede over en coach-/ terapeut-/ behandler-uddannelse og kaster sig, efter endt uddannelse, endnu mere passionerede videre ud i livet som selvstændig indenfor deres nye fag.

Efter 3-6-9 måneder eller 1-2-3 år (alt efter hvor stor deres opsparing er og hvor meget bijob, de har ved siden af) er de ved at rive håret af sig selv i skuffelse over den udeblevne kø af klienter udenfor døren til deres praksis. De havde sådan glædet sig til at hjælpe en hel masse mennesker med deres nye fantastiske evner. De brænder igennem marv og ben for deres nye fag, så meget at de har taget det store spring fra deres gode gamle lønmodtagerjob over i den særdeles usikre tilværelse som selvstændig.

De har lavet regnestykket med at så og så mange klienter om ugen til den og den timepris giver så og så stor en indtjening, som er helt ok i forhold til deres behov. For de gør ikke det her for at blive millionærer, de gør det for at kunne bestemme over deres eget arbejdsliv, få mere fleksibilitet i hverdagen, beskæftige sig med noget der i den grad giver mening for dem, og for virkeligt at kunne gøre en forskel i andre menneskers liv.

De brænder for det. De kan deres kram. De har fået familien (så nogenlunde) med på ideen. De har indrettet en skøn praksis enten hjemme eller ude i byen. De sidder klar ved telefonen.

 

Så hvor hulen bliver klienterne af???

 

Herregud, vi snakker 10 klienter om ugen til en 7-800 kr. i timen. Så er indtjeningen i hus.

Sølle 10 klienter!

Og på den behagelige måde. Med en timepris, man kan være i selv, og som ikke skræmmer kunderne væk heller. Og hvor der stadig er tid til at stå klar med boller, når ungerne kommer fra skole.

Hvor svært kan det være?

 

Mega-drøn-hamrende-uigennemskueligt-chokerende-latterligt svært!

 

Chokket over hvor lidt virkeligheden lever op til drømmen fører ofte til en frygt for, at man ikke er god nok, og derfor behøver mere viden for at klare sig som selvstændig. Det vil sige mere uddannelse, flere kurser, flere udgifter.

Men det er ofte ikke der, hunden ligger begravet. Dine udfordringer behøver intet at have med dig, din ekspertise, din passion og din menneskekundskab, at gøre.

 

Det handler simpelthen om, at det du forsøger at sælge slet ikke er salgsbart!

 

Coaching, terapi og kropsbehandling er blevet massebetegnelser. Man falder ikke over en psykoterapeuts hjemmeside eller en lifecoachs facebookside eller en annonce for zoneterapi og tænker, waouw here we go, nu fandt jeg hvad jeg ledte efter!

For coaching, terapi og behandling er ikke dine potentielle klienters slutmål. Deres slutmål er, groft sagt, at gå ud af din dør med en bedre følelse end den de gik ind ad den med.

Har de tillid til, at det behov vil du kunne dække, så booker de dig. Har de ikke tillid til det, ja så booker de dig ikke.

 

Dine klienters købs- og beslutningsproces ser nogenlunde sådan her ud:

  1. De googler og forhører sig i deres fysiske og virtuelle netværk om muligheder for at få deres behov dækket.
  2. De undersøger og sorterer i den fundne information.
  3. De vælger den hjælp, der tilsyneladende dækker behovet bedst.

Er jeg f.eks. blevet fyret fra mit arbejde og pludseligt står med en masse bekymringer omkring min families økonomiske fremtid, hvem tror du så, jeg forventer vil dække mit behov bedst:

  1. En lifecoach
  2. En lifecoach, som har arbejdet i en bank igennem 25 år, før hun blev coach, har taget en stresscoachoverbygning, og har specialiseret sig i at hjælpe familier, der står i uoverskuelige økonomiske situationer pga. pludselige forandringer i deres livsomstændigheder.

 

Hvem tror du, jeg ville være mest tryg ved at hyre?

Hvem tror du, jeg ville opleve som værende den mest troværdige ekspert?

Hvis ydelser tror du, jeg ville betale mest for?

 

Eksemplet demonstrerer forskellen på at sælge coaching som et slutprodukt og at bruge coaching som et redskab, kombineret med anden ekspertise, til at skabe en pakkeydelse målrettet klientens behov.

 

Og for at skabe en pakkeydelse målrettet klientens behov, kræver det, at du ved:

  1. hvem dine idealklienter er
  2. hvad det er, de går igennem
  3. hvordan de selv oplever deres situation
  4. hvad de søger efter hjælp til
  5. hvordan DU kan dække det behov

 

Og den viden har du i sagens natur ikke om alle mennesker i verden. Så i stedet for at smide al din tidligere erfaring for grisene, for at hellige dig dit nye spændende fag, så se på, hvem du ville elske at hjælpe og være den bedste til at hjælpe. Hvilken kombination af spændende erfaringer du har med dig fra et langt liv – både personligt og fagligt – som gør dig unik. Som gør, at DU er det oplagte valg for dine potentielle klienter derude; at du og dine idealklienter er det perfekte match.

Og så handler det ellers om at lære at kommunikere det budskab ud, tydeligt og klart, igen og igen, online og offline, ved netværksmøder og oplæg, på sociale medier og ved webinars, i videoer, nyhedsbreve og blogindlæg – alt efter hvad der føles bedst for dig.

Det er sådan, du slår igennem med dit brand og bliver the go to ekspert!

 

Forskellen på at være en coach der:

  • kender sin målgruppe og sin unikke niche
  • ved hvad målgruppen efterspørger
  • har skabt en pakke af ydelser, som dækker målgruppens behov spot on
  • bliver kendt som eksperten inden for sit felt ved at være synlig med sin ekspertise

og så være

  • enndu en lifecoach blandt de tusindvis andre coaches på markedet

 

ER FORSKELLEN PÅ AT VÆRE EN COACH MED INGEN ELLER ALT FOR FÅ KLIENTER OG EN COACH MED ET VELKENDT BRAND OG ET ORDENTLIGT KUNDEFLOW.

 

Er du blevet inspireret til at foretage nogle seriøse ændringer i din business?

Og vil du gå igennem hele den proces, jeg har beskrevet her på een dag?

Så er denne unikke bootcamp for dig!

 

På bootcampen vil du opleve, at det firma, du gik ind ad døren med kl. 9 om morgenen, er et andet end du går ud ad døren med kl. 17 om eftermiddagen. For vi går efter, på een dag, at skabe den vildeste transformation af din coach-, terapeut- eller behandlervirksomhed!

 

Og ved du hvad der næsten er endnu vildere?

Bootcampen er et PAY-WHAT-YOU-CAN kursus. Dvs at du betaler dét for dagen, som du vurderer, at du kan klare, der hvor du står lige nu på din rejse mod at kunne leve af din praksis.

Til bootcampen hører også en bogpakke, som du får til godt halv pris og som du kan vælge at betale i afdrag eller deles om med en anden deltager, hvis I er to, der gerne vil med.

 

Læs meget mere om bootcampen, PAY-WHAT-YOU-CAN ideen og bogpakken her

 

Jeg hepper på dig og ønsker dig al mulig held og lykke, succes, glade klienter, en ordentlig indtjening og et arbejdsliv som passer lige netop DIG.

 

Kærligst, Majken.

 

Majken Juhl Jensen

Antropolog, forfatter, coach

BoostDinBusiness

www.boostdinbusiness.dk

www.facebook.com/boostdinbusiness

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *