Det VIGTIGSTE skridt at få dine potentielle kunder til at tage er det FØRSTE skridt! 

For har de først skrevet sig op til dit nyhedsbrev, skrevet en mail til dig, downloadet din gratis e-bog, booket en afklaringssession, eller tilmeldt sig dit foredrag eller webinar, så har de ubevidst besluttet sig for, at du muligvis på sigt kunne være det rette match til deres behov.

Uden dette første skridt INGEN kommende kunder!

Så derfor skal du gøre det første skridt så let som overhovedet muligt at tage.

Du skal CURLE vejen for kunderne

i stedet for at lede dem ud i et HÆKKELØB

Yaaaz Majken, det er spilleme da logik for burhøns – tænker du måske?

Good for you! For så falder du sikkert ikke i en af de følgende 5 fælder, som de fleste andre gør:

1. Du gør det besværligt at kontakte dig – f.eks. at booke en gratis afklaringssession.

 

Det gjorde sig gældende for en af mine kunder (som jeg arbejder super intensivt med lige nu, fordi hun har købt mit helt store individuelle 3 mdrs. mentorforløb) før hun kom i kløerne på mig: 

For at booke afklaringssessionen skulle man gå ind på hendes hjemmeside og finde en lillebitte BOOK-knap i et hjørne, oprette sig som bruger i hendes bookingsystem og læse en svada om, at overholdt man ikke telefonaftalen kostede det 300 kr. osv.

Hvis man orkede at bevæge sig fra nyhedsbrevet, hvori hun tilbød sessionen, over på hjemmesiden (HÆKKELØB!), og fandt den lille usynlige knap (HÆKKELØB!), og gad at udfylde alle sine data (HÆKKELØB!) og ikke blev skræmt af truslen om gebyret (HÆKKELØB!) – ja så tog man det første skridt hen mod et samarbejde med hende.

Men rigtig, rigtig mange potentielle kunder faldt fra undervejs i processen. Ikke fordi de ikke ville booke en session, men fordi der var alt for mange hække, de skulle henover.

2.  Du lader potentielle kunder sejle deres egen sø – efter at de har rakt ud mod dig. 

 

Har en potentiel kunde rakt ud mod dig for første gang – på den ene eller anden måde – er det fordi hun umiddelbart oplever et match mellem dig og hendes behov. Så stil ikke en hæk op foran hende, men følg op på dette første ‘mini-møde’ med curling-kosten i hånd f.eks. ved at:

 – Besvare de spørgsmål du får på mail, på dine blogindlæg og på sociale medier hurtigt og grundigt (CURLING!)

–  Skrive en personlig hilsen til en ny læser af dit nyhedsbrev – ikke blot en auto-responder (CURLING!)

–  Sende en mail til dem, der har downloadet en gratis e-bog eller haft en gratis afklaringssession med dig, og spørge om de kunne bruge hjælpen (CURLING!)

–  Følge op på en god samtale til et netværksmøde eller på en messe ved at kontakte vedkommende efterfølgende (CURLING!)

–  Udbyde en gratis plads på dit forløb/kursus til en person, som gerne vil med, men ikke har råd. I sidste nyhedsbrev beskrev jeg, hvordan jeg skabte en hel lille lavine af kunder ved at udsende én enkel betænksom mail. Havde jeg ikke rakt ud til potentielle kunder med den mail, ville jeg have mistet over 120.000 kr. i indtægt og muligheden for at arbejde med nogle fantastiske kvinder  (CURLING!)

3.  Du gør det dyrt at opleve dig i 3D – ved at tage penge for dine oplæg og foredrag

 

Skal du skabe en ordentlig indtjening, som du kan leve af, uden at gå ned med stress – JA!

Skal du tage ordentlige penge for dine ydelser, som den ekspert du er på dit felt  – JA!

Skal du derfor tage penge for at dele din viden til potentielle kunder til oplæg og foredrag – NEJ!

Et oplæg eller et foredrag kan være et fantastisk første ‘mini-møde’ mellem dig og potentielle kunder. Det er en chance for at vise, hvad du kan, connecte med din målgruppe, og lade dem opleve en flig af den forskel, du kan gøre i deres liv. Det kan give et kundeflow uden lige at stille dig op foran dine potentielle kunder live – eller online for den sags skyld. Så vejen derhen skal curles ved at gøre det gratis for en arrangør at booke dig – eller ved blot at lade det koste 50 eller 100 kr., hvis det er dit eget arrangement (for at de tilmeldte prioriterer at møde frem). Hvis du er ny i gamet, så lad være med at sætte hække i vejen for dig selv ved at tage 5-10.000 kr. for at stille op – hvilket du i så fald ikke får chancen for at gøre ret tit.

4.  Du forsøger at få en fod indenfor i virksomheder – uden en Trojansk Hest

 

Som med de oplæg og foredrag, du selv arrangerer eller bliver booket til at holde, vil jeg råde dig til at tilbyde gratis eller billige mini-workshops i private virksomheder og offentlige institutioner – hvis det er en vej, du ønsker at gå ad. 

Det er en ren Trojansk Hest at byde ind med en inspirerende og transformerende mini-workshop, som er relevant og brugbar, og som virkelig sandsynliggør den forskel, du kan gøre for virksomheden – show don’t tell!

Når du således har fået foden indenfor og virksomheden har oplevet dig på slap line, er det en no brainer at hyre dig til at stå for et længerevarende forløb/en eller flere kursusdage eller what not (CURLING!). Det er en langt sværere beslutning at vælge dig blandt alle de andre, der byder ind med noget a la det, du gør, uden at vide om du reelt er et match til stedet (HÆKKELØB!).

5.  Du ved ikke, at jo mere dine kunder lærer af dig, jo mere vil dine kunder lære af dig – kurser sælger kurser

 

Du har sikkert hørt om salgstragten; at det er nemmest at sælge billige ydelser/produkter til nye kunder, og derefter lidt dyrere og lidt dyrere, for til sidst at sælge din allerdyreste ydelse/produkt til dem, der efterhånden er blevet dine allerstørste ‘fans’. Og det er så sandt, som det er sagt. 

Men noget du sandsynligvis ikke ved, er, at du kan springe direkte ned i den smalle ende af tragten ved at afholde endags- og endda fleredages kurser GRATIS. Kursusdage hvor du er sammen med kursisterne i mange timer, og hvor du deler din viden i den helt store stil, og alligevel – eller netop DERFOR – sælger dine dyreste ydelser til deltagerne.

Du samler så at sige X antal mini-møder i én komprimeret seance, som skaber en så stærk relation med deltagerne, at al tvivl, usikkerhed, forbehold og bekymring om at investere i et længerevarende samarbejde med dig forsvinder som dug for solen (CURLING!).

Og nej, du kan IKKE give for meget viden væk. For uagtet hvor meget du deler på et kursus, vil det aldrig være det samme som at committe sig til at arbejde intensivt med dig 1:1 over en længere periode. Jeg har selv holdt gratis weekendkurser, som jeg har tjent over 100.000 kr. på! Mange er med på kurserne for al den gratis viden, men en lille del af deltagerne vil gå all the way og opleve den helt store transformation med min hjælp.

Må jeg høre fra dig – hvilke af de 5 fælder falder du i? 

Hvad vil du begynde at gøre anderledes fra nu af? 

Send mig et par linjer, jeg vil elske at høre fra dig!

Kærligst,

Majken.