Jeg har haft mange kunder, der oplever at deres klienter vil have noget andet af dem, end de har lyst til at give.

 

Som diætisten, der hellere ville forbedre sine kunders livsstil på lang sigt end hjælpe dem med at smide 10 kg. til bikinisæsonen, fordi hun vidste så sikkert som Amen i kirken, at de ville stå der med samme problem på et senere tidspunkt igen.

Og familiecoachen der beklagede sig over, at hendes klienter ville have hjælp til deres umulige unger, når det var tydeligt for hende, at før forældrene selv  forandrede sig, ville deres børn heller aldrig kunne det.

Og akupunktøren der var træt af, at hendes kunder ønskede et quick fix med nålene, når hun hellere ville have dem til at forstå baggrunden for deres skavanker.

 

Du er eksperten på dit felt, har passion og visioner. Du ved, hvad der virker, og det er fantastisk. Men hvis dine kunder ikke oplever at have det behov, som du adresserer, ja så kommer de aldrig og køber det, du sælger.

 

Oplever jeg at min chef er elendig, ja så køber jeg ikke kurset Den Gode Medarbejder af dig. Så vil jeg måske hellere investere i workshoppen Hvordan man slipper af med en psyko-chef. Du bliver nødt til at tale til dine kunders erkendelsesniveau, til deres oplevede problematikker, og først når de har følt sig hørt og set, kan du – i heldigste fald – få dem med ud ad den sti, du mener er den rigtige for dem.

 

Man kunne også sige, at du skal adressere dine kunders symptom, snarere end deres sygdom.

 

Hvis vi tager mine kunder, så er deres symptom oftest manglende kunder. Så når jeg skal fange deres opmærksomhed, er det en klar fordel at snakke om problemet Manglende Kunder.

Det ændrer ikke på, at årsagen til deres symptom – sygdommen – f.eks. skyldes manglende synlighed, manglende budskab og manglende målgruppe. Det synes de måske umiddelbart er dræbende kedeligt eller uendeligt irrelevant. De vil bare gerne have nogle flere kunder – jetzt aber schnell!

Det er så mit job at forsøge at få formidlet, at de skal kurere sygdommen før symptomerne går væk. Jeg skal lære dem, at manglende kunder f.eks. blot er et symptom på manglende synlighed af et konsistent budskab til en veldefineret målgruppe.

Prøv at se helt ærligt på hvilket fokus du har, når du skaber noget: Er dit fokus på din kundes behov eller er det på det DU synes, kunden bør vide? Når du laver en workshop f.eks., tænker du så primært, hvad ved jeg en masse om, hvad er jeg ekspert i, hvad brænder jeg for? Eller tænker du, hvilket reelt problem har min målgruppe?

 

Med andre ord: Løser du de problemer dine klienter har – eller dem du ville ønske de havde?

 

Den succesfulde virksomhed løser regulære kunders regulære problemer, den ikke-så-succesfulde virksomhed løser forestillede kunders forestillede behov.

 

Vil du lære at skabe ydelser og produkter, som passer som fod i hose til dine idealklienters behov, så er du velkommen til at tjekke mit mest populære produkt ud Flere klienter – Ja tak! Den ultimative guide til en fyldt praksis.

Læs mere om guiden her.

 

 

 

Kærligst, Majken Juhl Jensen

Antropolog, forfatter, coach

BoostDinBusiness

www.boostdinbusiness.dk

www.facebook.com/boostdinbusiness