Undervurderer du, hvor meget hvert eneste berøringspunkt med en potentiel kunde er værd?

Undervurderer du, hvor meget hvert eneste berøringspunkt med en potentiel kunde er værd?

Det gør de fleste – og det er ganske fatalt for deres kundetiltrækning.

Det kan være en hård nyser at starte op som selvstændig, og sidde dag efter dag og spejde forgæves efter kunder – eller i det mindste bare henvendelser fra potentielle kunder, som viser interesse for dig og dine ydelser. Bare et eller andet der signalerer, at du er på rette vej med dit firma, og at forandringens vinde snart blæser!

Men der er faktisk mange ting, du kan gøre for at tiltrække potentielle kunder, som med tiden kan blive regulære kunder.

 

Nogle siger det kræver mindst 7 berøringer – som jeg plejer at kalde ‘mini-møder’ –  at opbygge en relation, andre siger at det nu om dage kræver minimum 20! Det er sådan set underordnet – og varierer også fra kunde til kunde. Det, der er vigtigt for dig og din kundetiltrækning at vide, er, at det tager TID for dine potentielle klienter at opbygge kendskab, sympati og tillid nok til, at de booker sig til en ydelse hos dig.

Hvad mener jeg helt nøjagtigt med et ‘mini-møde’?

 

Jeg mener kontakt af en eller anden art mellem dig og en potentiel kunde. Alle mini-møder knytter bånd mellem dig og kunden, og gør det realistisk at kunden rækker ud efter dig for alvor og investerer i din hjælp.

Mini-møder kan f.eks. være at:

 

– læse et opslag, du har skrevet på sociale medier, og måske like, dele eller kommentere opslaget

– besøge din hjemmeside

– falde over din folder et sted

– læse et eller flere blogindlæg eller tilmelde sig dit nyhedsbrev

– downloade din freebie, e-bog eller andet gratis materiale

– se dig på en video eller høre dig i en podcast eller i et interview

– tilmelde sig dit webinar, måske møde frem på webinaret live og stille et spørgsmål

– sende dig en mail med en forespørgsel og modtage dit svar

– læse om et af dine ydelser eller produkter på en salgsside

– opleve dig til et foredrag eller en mini-workshop – og måske få en snak med dig efterfølgende

– osv. osv.

Alle sådanne berøringspunkter er et mini-møde, som knytter et tykkere og tykkere bånd og baner vejen for et samarbejde.

Hvert eneste mini-møde har værdi. 

 

Men 3 ting optimerer effekten af dem:

1. Live-møder virker bedre end online-møder.

2. 3D-møder > 2D-møder > 1D-møder.

3. To-vejs kommunikation trumfer envejs-kommunikation.

Det vil – lidt sort/hvidt – sige, at 1:1 samtaler er mere relationsskabende end foredrag og oplæg, som er mere relationsskabende end webinars og live-videoer, som er mere relationsskabende end videoer og podcsats, som er mere relationsskabende end nyhedsbreve, hjemmesider, blogindlæg og opslag på sociale medier.

Men som sagt: Alle mini-møder har værdi. Og derfor er det vigtigt, at du baner vejen for, at så mange mini-møder som overhovedet muligt kan finde sted.

 

Og det vil blandt andet sige, at du:

1. Er synlig (synliggør dig online og offline på dine foretrukne platforme)

2. Er gavmild (deler gratis ud af viden, som dine potentielle kunder har brug for)

3. Er opnåelig (til at komme i kontakt med, svarer på opslag, opringninger, mails, giver god kundeservice)

 

Måske har du rimeligt godt fat i at opbygge en relation med potentielle kunder ved at skrive nyhedsbreve, blogge eller holde foredrag, men overser de mange andre muligheder for mini-møder, som f.eks. at:

 

– sende en personlig hilsen til nye læsere af dit nyhedsbrev

– følge op på den freebie, de (endnu ikke) har downloadet

– sende en hilsen til gamle læsere med tak for deres trofasthed

– kontakte tidligere kunder, for at høre om du kan hjælpe dem på nogen måde (gratis)

– oprette en brevkasse, hvori du besvarer spørgsmål hver uge

– svare på kommentarer og spørgsmål til dine blogindlæg og dine opslag på sociale medier

– give dit besyv med til netværksmøder og i onlinefora som f.eks. facebookgrupper eller på andres blogs, hvor potentielle kunder stiller spørgsmål, som du kan hjælpe dem med.

 

Et par mini-møde strategier, der er nemme at overse, og som jeg selv har haft megen gavn af, er:

 

1. At svare hurtigt – og grundigt – på mails. 

Jeg får dagligt feedback fra potentielle kunder, der begejstrede takker for hurtig feedback på mails, de har sendt til mig. For mig er det en selvfølge at give folk svar på deres henvendelser, og gerne så hurtigt som overhovedet muligt, men det gør langt fra alle – tilsyneladende! Og det er rigtig dumt at vente en uge med at besvare en mail, for så at opleve at personen er gået videre, for det betyder et mistet mini-møde med en potentiel kunde, som dermed ikke bliver en regulær kunde.

2. At lade deltagerne komme med ønsker til indholdet på webinars, når de tilmelder sig.

Jeg stiller ofte et spørgsmål, når folk tilmelder sig mine webinars – som f.eks. ‘Hvad er din største udfordring med (et emne relateret til indholdet på webinaret)?’ – og får hver gang mellem 50 og 100 svar. Spørgsmålet og svarene er mini-møder, der medfører flere deltagere på live-webinaret, flere spørgsmål undervejs, masser af viden om potentielle kunders behov, og flere investeringer i mine ydelser under og efter webinaret.

3. At tilbyde gratis strategisessioner som med lynets hast skaber så god en relation, at det meget ofte giver salg på stående fod. 

Det er et helt emne for sig, som vi tager fat på i et andet blogindlæg, hvor jeg også vil vise dig, hvordan du kommer i gang med at bruge strategisessioner på den VIRKELIGT virkningsfulde måde.

 

Bliv ikke snydt af det banale i det her!

 

Underkend ikke betydningen af alle de myriader af mini-møder, du har med potentielle kunder. De opbygger stille og roligt – og nogle gange meget hurtigt – en relation med kunderne, som er helt og aldeles afgørende for, at de investerer i dine evner, ydelser og produkter!

Jeg håber, du tager ideen med dig og skærper dit fokus på alle de oversete muligheder for at knytte bånd med nye kunder! 

 

Kærligst,

Majken.

 

P.S.

I næste blogindlæg viser jeg dig, hvordan jeg tjente langt over 100.000 kr. på én mail – ét mini-møde – som startede en kunde-lavine, som jeg slet ikke havde set komme, da jeg sendte mailen afsted. En strategi også du kan tage i brug med det samme.

Indsend Kommentar